MABS 1112 UNIT 1.5 PEMBELAJARAN

PEMBELAJARAN


DEFINISI --> Merupakan suatu usaha pengumpulan maklumat untuk mencapai sesuatu maksud yang dapat ditunjukkan menerusi perlakuan, tindakan penyesuian dan pengalaman yang diperolehi..

KEPENTINGAN TEORI

  • untuk membuktikan bahawa pembelajaran telah berlaku.
  • menerangkan kaedah pembelajaran yang digunakan
  • untuk menggunakan masa yang sesuai dengan hasil yang optimun
  • kaedah kaedah penilain yang digunakan


TEORI = TEORI PEMBELAJARAN :



  1. Teori Behaviorisme (kelakuan)
  • teori yang berkaitan dengan tingkah laku manusia yang boleh dibentuk dari luar menerusi manipulasi alam sekitar
  • teori ini mudah difahami jika ditinjau dari aspek alam luaran dan persekitaran.
  • keadaan persekitaran akan mempengaruhi tingkahlaku mengikut rangsangan/respon
  • respon dan rangsangan adalah seiring yang menyebabkan pembelajaran berlaku kerana faktor persekitaran disebabkan rangsanagn dan faktor kesudahannya  adalah respon
2. Teori kognitif (ketahuan)
Perlakuan merupakan hasil yang dipelajari menerusi:
1. Menghubung-kaitkan (association) - Pembelajaran berlaku apabila dapat mengaitkan fakta dengan stimulus dan respon. Menerusi 4 kaedah:


>>>>>>' law of effect'
>>>>>>' law of exercise'
>>>>>>' law of identical elements'
>>>>>>' law of readiness'


2. Perlaziman klasik (Ivan Pavlov) - pembelajaran yang baru tanpa melibatkan faktor dalaman dengan gerak balas terlazim yang menjadi kelaziman dan membentuk perlakuan manusia
      PRINSIP PENTING DALAM PELAZIMAN KLASIK
  • Penghapusan
  • Pemuihan spontan
  • Generalisasi rangsangan 
  • Generalisasi gerakbalas
  • diskriminasi
  • pelaziman order - tinggi
3. Peneguhan (reinforce)
     - Peneguhan akan memperkukuhkan tingkah laku mengikut tindakan yang          diperkuatkan
     - 2 jenis pengukuhan iaitu:
  • Peneguhan positif = merujuk kepada hasil tingkahlaku yang positif dan merupakan suatu ganjaran positif sama  ada dalam bentuk pujian atau material.
  • Peneguhan negatif = merupakan tingkahlaku yang akan diperteguhkan kerana sesuatu yang negatif disingkirkan atau dibuang dan ia buakn suatu hukuman.

Proses belajar ada 3 unsur iaitu:

  • rangsangan
  • organisma
  • kesan

TEKNIK BELAJAR (PQRST)


P = PREVIEW ( MENGIMBAS TAJUK PENTING)
Q = QUESTION ( MENYOAL)
R = READ (MEMBACA)
S = SELF RECITATION ( MENYEBUT SATU PERSATU)
T = TEST (UJIAN)


Comments

Popular Posts